Léta utíkala a já jsem si začala uvědomovat, že čím více jsem se snažila být jako žena atraktivní a tím naplnit své osobní štěstí, tím méně spokojená a šťastná jsem byla. Stala jsem se otrokem módních trendů a otrokem sebe sama ve své posedlosti po dokonalém vzhledu.
Rozdíl mezi způsobem, jakým jsem žila a životní spokojeností narůstal a já jsem si svůj neklid léčila alkoholem a večírky, někdy meditacemi a zajímala jsem se také o alternativní náboženství. Ale bylo to zbytečné. Nakonec jsem zjistila, že tohle všechno pouze dokázalo utlumit mou bolest, ale neposkytovalo efektivní řešení mého problému.
A pak přišlo 11. září 2001. Všeobecné kritizování Islámu, islámských hodnot a kultury, které se ozývalo ze všech stran a také neblaze proslulé vyhlášení "nové kampaně" způsobily, že jsem začala registrovat a sledovat, co to vlastně Islám je. Až do té doby jsem s Islámem spojovala pouze ženy v hábitech, ušlápnuté a týrané svými manžely, harémy a terorismus.
Jako feministická bojovnice za svobodu a aktivistka propagující lepší svět pro všechny, jsem se setkala s jinou aktivistkou, která už byla v procesu zajišťování několika reforem a změn za spravedlnost pro všechny bez rozdílu. Začala jsem se účastnit rozjetých kampaní mé nové kolegyně, mezi které patřila i volební reforma, občanská práva a další. Jenže teď můj nový aktivismus nabral zcela jiných rozměrů.
Místo toho, abych podporovala spravedlnost pouze pro pár vybraných skupin, jsem zjistila, že ideály, jako je spravedlnost, svoboda a respekt, jsou stejné pro všechny na celém světě a že mé osobní hodnoty a hodnoty ostatních si neodporují. Poprvé za celý svůj život jsem si uvědomila, co to vlastně znamená, že všichni lidé jsou stvořeni k rovnoprávnosti a hlavně jsem pochopila, že k tomu, aby člověk mohl vidět svět jako jeden celek a vnímat jeho soulad, je zapotřebí víry.
Jednoho dne se mi dostala do ruky kopie Svatého Koránu #173# knihy, která je v západním světě zcela běžně portrétována negativně. Zpočátku mě hlavně zaujal styl a pojetí, jakým je Korán napsán. Později jsem pak byla unesena způsobem, jakým je v něm pojednáváno o životě, stvoření, existenci a vztahu mezi Svořitelem a jeho stvořením. Korán hluboce oslovil mé srdce i duši a nepotřebovala jsem k jeho pochopení žádného tlumočníka ani duchovního.
A nakonec přišla má chvilka pravdy: má nová role aktivistky, která mě osobně tak naplňovala, byla vlastně počátkem nové epochy mého života: života Muslimky ve víře zvané Islám, s pokojem v srdci a poklidnou duší.
Koupila jsem si nádherné dlouhé šaty a šátek, jaké nosí muslimky a kráčela jsem stejnými ulicemi a kolem stejných domů, jako před pár dny v kraťasech, bikinách a v "elegantních" krátkých kostýmcích. Přestože lidé, obličeje i obchody byly stejné jako vždy, sama v sobě jsem zaznamenala obrovskou změnu: takový klid v duši jsem ještě nepoznala a nikdy jsem se jako žena necítila tak dobře. Měla jsem pocit, jakoby ze mně spadly okovy a já byla konečně volná. Těšily mně pohledy lidí, překvapené a zvědavé, a jak vzdálené byly od pohledů "lovců na lovu", které jsem dříve tak vyhledávala. Náhle jakoby všechna tíha z mých ramen spadla. Konečně jsem mohla překonat nutkání trávit všechen svůj čas nakupováním, česáním, malováním a věčným cvičením. Konečně jsem byla svobodná.
Se svým hidžábem (volné a zakrývající oblečení muslimské ženy) jsem byla spokojená, ale hodně mě zajímal nikáb (rouška zakrývající celý obličej kromě očí), protože jsem potkávala stále více a více muslimek, které ho měly. Po svém konvertování k Islámu jsem se vdala, a tak jsem se ptala také svého manžela, co si myslí o nikábu on, jestli si ho mám nasadit anebo mám nosit jen hidžáb. Odpověděl mi prostě, že hidžáb je povinný ale nikáb ne. V té době se můj hidžáb skládal ze šátku, který mi zakrýval vlasy a dlouhých volných šatů, kterým se říká abája.
Uběhl další rok a půl a já jsem řekla manželovi, že bych chtěla nosit nikáb. Zdůvodnila jsem to tím, že by to Bohu, Stvořiteli, bylo milejší a tím, že bych byla zdrženlivější a cudnější a že by se tím zvýšil můj pocit klidu a míru. Manžel mé rozhodnutí podpořil a šli jsme spolu koupit isdál, volné černé šaty, které ženu zakryjí od hlavy až k patě a nikáb, který zakryje celou hlavu a obličej, kromě očí.
Brzy poté se ve zprávách začali objevovat politikové, duchovní z Vatikánu a zastánci lidských práv a svobod, poukazující na to, jak je nikáb i hidžáb utiskující a omezující, že brání ženám v jejich začlenění do společnosti, a nedávno jej dokonce jeden egyptský státní činitel označil jako "znamení úpadku".
Přístup západních vládních mocností a pochybných organizací za lidská práva považuji za nehorázně pokrytecký. Na jedné straně "hájí" práva žen, když některé vlády nastolí, co ženy mohou či nemohou nosit v té které zemi, a na druhé straně "nevidí", když jsou ženám upírána jejich práva na vzdělání a práci jen proto, že se rozhodly uplatnit své právo mít či nemít hidžáb či nikáb. V dnešní době ženy, nosící hidžáb či nikáb, musí čelit mnoha omezením co se týká práce a vzdělávání a ne jenom v totalitních režimech jako je v Tunisu, Maroku či Egyptě, ale také v demokratických zemích jako je Francie, Holandsko a Velká Británie.
I dnes jsem stále feministkou, ale muslimskou feministkou, která vyzývá muslimské ženy, aby nezapomínaly na svou povinnost podporovat svého manžela, aby byl dobrým muslimem. Aby vychovávaly své děti jako čestné a poctivé muslimy, kteří se znovu stanou světlem pro celé lidstvo. Aby přikazovaly dobro, dobro celkově, a zakazovaly vše špatné. Aby mluvily pravdu a nebály se vystoupit proti lžím a špatnostem. Aby bojovaly za naše právo nosit nikáb i hidžáb a tímto se přiblížit k Bohu způsobem, kterým chceme. Také je velmi důležité vysvětlit ostatním ženám, které se nikdy blíže s hidžábem a nikábem nesetkaly, co pro nás tyto dvě věci znamenají a proč jsou nám tak drahé.
Většina žen, které znám a které nosí nikáb, jsou konvertky ze Západu. Některé z nich ani ještě nejsou vdané. Jiné nosí nikáb navzdory nepříjemnostem v rodině nebo v blízkém okolí. Jedna věc, kterou mají všichni lidé společnou, je svobodná volba každého člověka. A nikdo z nás se tohoto práva vzdát nehodlá.
Sara Bokker je bývalá herečka a modelka. V současné době je aktivistkou a působí jako ředitelka pro komunikaci v Pochodu za Spravedlnost (The March for Justice) a je spoluzakladatelkou Globální Sesterské Sítě (The Global Sister's Network.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist